15 September 2010

En Bapak Mithali


Malam ini malam ketiga aku dgn Aqil shj dirumah.Umie dia keje shift mlm.Sbg ‘Misi’ yg berdedikasi,isteriku mesti mengikuti jadual kerja yg tlh ditetapkan.Dan aku pun relaks,bersedia menjaga anak aku sepanjang mlm ini.Bersedia utk bgn tgh mlm membancuh susu dia.Dia tak perlu tukar lampin.Sebab dia dah pakai lampin tahan tampung air kencing dia sampai pagi esok.Dia pakai “diaper cloth”LUNATOTs.Berwarna-warni kaler lampin dia ni.Lampin ni bagus.Walaupun aku mula2x beli mahal ( 1 lampin=RM 50.00 )kalo beli 10 dah berapa dah tu?Lampin ini sebenarnya menjimatkan duit kita dari beli lampin pakai buang tiap2x hari tu.Lepas dipakai,basuh balik,sidai.Dah kering pakai balik semula.Boleh pakai lampin ini sampai umur anak 3 tahun.Lagipun ia boleh mengurangkan pencemaran alam sekitar.Aku menyokong untuk menggunakan produk yg mesra alam sekitar.Jadi kepada sesiapa yg ada anak kecil,cubalah pakai satu lampin Lunatots itu.Gambarnya ada aku sertakan di bawah ini.Menjadi seorang bapak budak yg mempunyai isteri kerja shift,ianya agak mencabar.Tapi aku redhalah.Rasanya kat luar tu ( Bloggers2x ) ada isteri kerja yg ada shift.Nasib baik lah aku kerja  “ 8-5”.Banyak masa boleh aku luangkan kpd anak aku ini.Anak aku ni belum masuk 3 bulan dah pandai meniarap sendiri.Kalo ketawa dia tu..Berdekah2x lah jugak dia gelak.Tadi dlm buaian,sebelum dia tido,aku bagi dia plastik baju tu buat dia main.Bagi dia genggam dan rasa keadaan plastik.Asyik jugak dia tgk plastik tu.sebenarnya bagi benda yg anak kecil boleh pegang dan genggam bertujuan melatih motor saraf dia.Seperti jari2x dan tangan dia supaya menjadi kuat.Alhamdulillah,kesihatan anak aku berada dalam keadaan terbaik dan semoga ianya berterusan.
Mula2x saya main plastik baju yg ayah saya bagi


Lepas tu saya plessing tgk camera ayah kejap 

Lepas tu saya pun tido

Ni lampin coklat saya
He..he..malulah..x pakai baju













No comments: