16 April 2014

Lelaki juga tidak terlepas dari OSTEOPOROSIS

Osteoroposis atau tulan rapuh seringkali dikaitkan dengan golongan wanita.Namun pernahkah pembaca blog tahu khasnya kaum lelaki,menurut kajian perubatan kaum lelaki juga tidak terlepas dari penyakit ini di mana satu daripada 10 lelaki berusia 80 tahun ke atas turut mengidap osteoroposis.Bermula usia 70 tahun , seorang lelaki boleh kehilangan sejumlah kalsium daripada tulangnya.Menurut pakar perubatan , lelaki mempunyai sumsum yang berbeza dengan wanita di mana osteoporosis yang terjadi di kalangan lelaki biasanya disebabkan faktor usia dan nutrisi.Hormon testosteron juga antara penyebabnya,yang mana makin sedikit jumlahnya, makin besar risiko menghadapi osteoporosis.Lelaki yang jarang bersenam ( macam aku ???? ) lebih berisiko mendapat osteoroposis dengan mudah.Jadi untuk mengelakkan dari menghidap osteoroposis pada usia muda,kita khasnya kaum lelaki disarankan mengambil vitamin D dan kalsium yang mencukupi setiap hari.Jangan lupa mendapatkan nasihat daripada pakar nutrisi untuk cara pemakananOleh itu lebih baik mencegah dari mengubatinya.Sebenarnya isteriku menyarankan aku mengambil susu ANLENE pada setiap hari.Pagi sebelum aku pergi kerja ,dia akan membuatkan segelas susu ANLENE campur dengan MILO.Satu gelas untuk aku,satu gelas untuk dia.Tapi sudah lama tidak minum susu ANLENE di sebabkan isteri bersalin dan berpantang.Oleh itu agak sedikit malas untuk aku membuat segelas susu itu..

P/s : Mahukah kita menjadi nenek si bongkok tiga?

1 comment:

puteri kasih said...

kena rajin minum susu setiap hari...tapi puteri minum susu coklat je..hehe